cantik dengan kentang | shahida rahim blog

Rabu, 29 Januari 2014

cantik dengan kentang


eh2 kentang pon boleh buat kita cantik???semestinya kamu semua kenal kentang kan???apa fungsi kentang??mestilah untuk dibuat makanan kan??sebenarnya selain dari enak di makan,kentang juga mempunyai khasiat yang tersembunyi.sebiji kentang boleh mencantikkan dan memuluskan lagi kulit wajah kita.jom kita lihat apakah peranan kentang untuk wajah kita!

  1. hilangkan lingkaran mata -kebanyakkan kita mesti banyak menghabiskan duit dengan membeli krim2 ataupun mask2 untuk menghilangkan lingkaran gelap bawah mata kan?daripada kita menghabiskan wang ringgit membeli barangan yang berjenama tetapi tidak juga menjadi,baiklah kiranya kita mencuba menggunakan kentang untuk mengatasi masalah ini.di situ kita boleh berjimat kerana harga kentang lebih murah dari product2 yang berjenama itu.caranya dengan menghiris kentang mentah dan meletakkan pada bawah mata kita selama 20 minit.zat2 yang terkandung di dalam kentang boleh mencerahkan kulit dan menghilangkan gelap di bwah mata.
  2. menghilangkan parut di wajah - untuk hilangkan parut2 di wajah eloklah kita mencuci wajah dengan jus kentang sekerap yang boleh.ini boleh mengurangkan noda2 hitam yang mengotori wajah kita.
  3. pembersih - kentang juga boleh dijadikan pembersih muka.kita hanya perlu memotong kentang lalu sapu dan gosokkan kentang itu pada wajah.lebihkan tumpuan pada tempat2 yang bermasalah.sesudah itu,biarkan hampas kentang itu menempel pada wajah selama 30 minit sebelum kita mencuci dengan air bersih.
  4. masker - kita juga boleh membuat masker muka sendiri dengan menggunakan kentang!caranya campurkan parutan mentimun dengan kentang,kemudian tambahkan satu sudu teh tepung penaik,sebutir telur dan satu per empat mangkuk air,lalu kita kisarkan selama 1 minit.nah terjadilah masker kentang kita.ratakanlah di wajah anda.selepas itu,bersihkan wajah dengan kain lembut yang telah dibasahkan dengan air.selepas itu,wajah tampil lembut dan mulus.


psssttt..sapa nak wajah mulus ??jom ramai2 buat masker kentang mlm ni!
p/s: sama2 kita amalkan ^_^

8 ulasan:

  1. Assalamualaikum dan salam singgah sini...InsyAllah nak cuba ni...kita pun nak muka mulus macam pelakon korea...hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsslm..tq singgah :0
      jom2 kita pakat cuba..boleh setanding ngn pelakon korea :)

      Padam
  2. wahh saya suka makan kentang je. . anyway, thanks :D

    BalasPadam

pecah kaca pecah gelas
sudah baca harap balas
with love shahida rahim